Omgevingsplan
De wetgever gaat ervan uit dat de fysieke leefomgeving en het gebruik daarvan voortdurend veranderen. Dat moet niet onnodig worden belemmerd, maar er kan wel bijsturing nodig zijn. Dat gebeurt via de algemene regels in het omgevingsplan, door een onderdeel van het omgevingsplan te wijzigen of door toestemming te geven voor een activiteit die eigenlijk in strijd is met het omgevingsplan, maar wel hetzelfde doel dient. Dit soort toestemmingen is zelfs gewenst vanuit het verbeterdoel van de Omgevingswet om ruimte te bieden aan initiatieven en hiervoor maatwerk te leveren als dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de leefomgeving.
Een omgevingsplan is ook geen juridisch document meer dat eens in de tien jaar wordt herzien, zoals een bestemmingsplan. Net als bij een verordening gelden de regels van het omgevingsplan totdat ze gewijzigd of ingetrokken worden. Er is dus geen planperiode en geen herzieningsplicht meer. Het maken van het omgevingsplan is maatwerk. De activiteiten binnen een gemeente, de gemeentelijke organisatie en de visie van de gemeente op de fysieke leefomgeving bepalen samen hoe de regels in het omgevingsplan vorm kunnen worden gegeven.
De wetgever vindt dat de regels in het omgevingsplan actueel, eenvoudig toepasbaar en werkbaar moeten zijn, maar ook blijven. Veel ervan afwijken met een omgevingsvergunning holt het omgevingsplan als juridisch kader uit. Regelmatig wijzigen van onderdelen van het omgevingsplan om dit weer bij te stellen, hoort er daarom gewoon bij.
Daarom helpen wij u bij de volgende onderwerpen:
Activiteiten
Als gemeenten het tijdelijk deel (al dan niet fasegewijs) gaan omzetten naar het nieuwe deel van het omgevingsplan, zullen de regels over het bouwen, in stand houden en gebruiken van bouwwerken deel gaan uitmaken van het nieuwe deel van het omgevingsplan.
De gemeente kan dan onder andere zelf bepalen:
- voor welke ruimtelijke bouwactiviteiten een binnenplanse vergunningplicht, een meldingsplicht of informatieplicht geldt
- of zij regels over welstand opneemt in het omgevingsplan. Zo ja, dan kan voor de welstandscriteria verwezen worden naar een welstandsnota.
- of en hoe zij de (bouw)activiteiten die nu van rechtswege in overeenstemming zijn met het omgevingsplan (artikel 22.36 bruidsschat) integreert in de ruimtelijke bouwregels
- of zij in het omgevingsplan beoordelingsregels opneemt over bouwactiviteiten die niet binnen het omgevingsplan passen
Annotatiestrategie
De typen annotaties die relevant zijn voor het omgevingsplan, zijn in te delen in vier groepen:
a) regeling- en besluitannotaties
b) tekststructuurannotaties
c) werkingsgebiedannotatie
d) inhoudelijke annotaties.
Welke strategie beter bij u past, analyseren wij voor u.
Structuur
Het maken van een keuze voor de structuur van het omgevingsplan is een belangrijke stap in de transitie naar het nieuwe omgevingsplan. VNG raadt gemeenten aan om deze keuze weloverwogen te maken. Wij helpen u bij de keuze.
Locaties & GEO
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn gemeenten gestart met de eerste publicaties van het omgevingsplan. Onderdeel hiervan zijn de locaties die geannoteerd moeten worden aan de juridische regels. Het maken en beheren van deze locaties is nog niet zo eenvoudig. Wij geven u graag een aantal adviezen.
Toepasbare regels
Vereenvoudig juridische regels door de vertaling naar begrijpelijke vragenbomen in het Omgevingsloket. Maak regelbeheer sneller met toepasbare regels en win tijd in onderhoud.
DSO
De regels uit het omgevingsplan kunt u vinden in het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Als gemeente publiceert u hiervoor het omgevingsplan via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Ook vertaalt u de juridische regels in toepasbare regels. De combinatie van DSO en toepasbare regels vertalen kan lastig zijn. Ervaart u problemen, dan zijn wij aan zet.
Software en toepasbare regels
Om de digitaliseringsslag onder de Omgevingswet vorm en inhoud te geven heeft de gemeente software nodig voor het omgevingsplan en de toepasbare regels. De gemeentelijke applicaties die dit moeten regelen moeten gekoppeld worden aan het landelijke DSO. Het wordt steeds belangrijker en lastiger voor gemeenten om de voorbereidingen voor de komst van de Omgevingswet tijdig in orde te maken. Wij kunnen u helpen bij de volgende voorbereidingen:
Aansluiten van software
De gemeente dient samen met de functioneel applicatiebeheerder en softwareleverancier zorgen voor de volgende zaken:
- Instellen van autorisaties;
- Koppelingen en laden van content ten behoeve van uw plansoftware, toepasbare regelsoftware (TR); en
- Zaak- of vergunningensoftware (VTH) en samenwerkingsfunctionaliteit (SWF) op de productieomgeving.
Wij zijn de experts hierin.
Omgevingsdocumenten publiceren
Als overheid publiceert u uw omgevingsdocumenten vanaf de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Ook gebruikt u nieuwe standaarden als u omgevingsdocumenten maakt.
Wij kunnen u helpen bij de volgende stappen:
- Publicatie bekendmaking op officielebekendmakingen.nl;
- Publicatie regeling op overheid.nl;
- Omgevingsdocument aangeboden om 09.00 uur en daarna te vinden op Regels op de kaart; en
- Geannoteerde activiteiten te vinden in de Registratie toepasbare regels (RTR).
Vergunningsaanvragen of meldingen
De vragenbomen zorgen ervoor dat een bevoegd gezag correcte en complete aanvragen ontvangt. U moet vergunningaanvragen en meldingen uit het Omgevingsloket digitaal kunnen ontvangen via hetDSO. Ook hierbij kunnen wij u ondersteuning bieden:
- Notificatie aan bevoegd gezag;
- Afhandeling door een behandeldienst;
- Proces bij aanvraag, melding, of informatieplicht opstellen en/of aanvullen; en
- Verzoek indienen.
Toepasbare regels en vragenbomen
Om de geldende wet- en regelgeving voor een bepaalde activiteit en werkingsgebied te ontsluiten worden juridische regels vertaald naar zogeheten toepasbare regels. Ook hierbij is professionaliteit vereist. Wij kunnen u helpen bij de volgende onderdelen:
- Functionele structuur;
- Activiteiten toepasbaar maken;
- Regels verifiëren;
- Aanleveren toepasbare regels; en
- Afhandeling aanvraag door andere behandeldienst.
Werkprocessen
Er zijn verschillende werkprocessen, maar ook verschillende afdelingen. Gemeenten hebben natuurlijk te maken met toestemmingsvrije activiteiten (huidig vergunningsvrij), reguliere procedures, maar ook met afwijkingen, de bopa’s. Voor de toestemmingsvrije activiteiten en reguliere procedures verandert er niet zo veel. Interessant is het onderdeel met de afwijkingen. Dit zijn de zogenoemde bopa’s. Bopa’s worden onderverdeeld in met of zonder adviesrecht van de raad. Daarnaast hebben zij te maken met de bopa’s die uitgebreid zijn.
De afhandeltermijn van bijna alle omgevingsvergunningen (ook bij een bopa) in de Omgevingswet teruggebracht naar 8 weken. De raad moet dus meewegen dat de Omgevingswet als doel heeft om besluitvorming over initiatieven sneller en overzichtelijker te laten verlopen. Ook bij afwijkingen van het omgevingsplan is de reguliere procedure van toepassing (in principe 8 weken, optioneel 6 weken verlening). Al deze procedures vragen om een goed proces, zodat de medewerkers goed kunnen functioneren richting de burgers.
Omwille van snelle afhandeling van initiatieven zorgen wij voor een goed werkproces.
Onze adviezen rondom werkprocessen bestaan uit de volgende onderdelen:
Vooroverleg
Omgevingsvergunning opa
Omgevingsvergunning bopa onder adviesrecht raad
Omgevingsvergunning bopa met adviesrecht raad
Omgevingsvergunning bopa uitgebreid
Wijziging omgevingsplan
Hierbij kijken wij ook naar het toepasbaar maken van activiteiten waarbij configuraties kunnen worden aangeleverd. Hierdoor krijgt bij het indienen de initiatiefnemer wel of niet de keuze om het gekozen werkproces aan te vragen.
KCC
De klantcontactcentra van gemeenten zijn het eerste aanspreekpunt waar initiatiefnemers aankloppen met inhoudelijke vragen over de Omgevingswet. Dat betekent dat de lokale serviceketen van deze gemeenten voldoende voorbereid moet zijn op de nieuwe wetgeving. Het versterken van de lokale serviceketen betekent bijvoorbeeld het ontsluiten van informatie via de website. Het afhandelen van vragen van inwoners, bedrijven, organisaties en belanghebbenden. Zo ook het opleiden van medewerkers zoals front- en backofficemedewerkers. Hiernaast is het inrichten van maatregelen, ook ten aanzien van calamiteiten, van belang.
Ook hier kunnen wij u bij helpen.
Communicatiemiddelen
Bij het inrichten van het Klant Contact Centrum is het belangrijk om informatiestromen op elkaar af te stemmen. Het belang van onderlinge communicatie neemt steeds meer toe en vindt plaats via telefoon, chat of e-mail.
Informatiebronnen
Om de prestaties van het Klant Contact Centrum goed in beeld te krijgen, is het belangrijk om inzicht te verkrijgen in de bereikbaarheid en telefoongegevens, zoals wachttijden, gespreksduur en aantal gesprekken. Een medewerker van een gemeente ziet als grootste uitdaging dan ook de informatievoorziening op een dusdanige manier te organiseren dat klantcontacten op de meest efficiënte wijze worden afgehandeld.
Dienstverlening en processen
Met de komst van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) krijgen ook het klantcontactcentrum (KCC) en front- en backoffices te maken met nieuwe werkwijzen, procedures, termijnen en instrumenten.