Alles is nieuw: stap voor stap vooruit

De wetgever gaat ervan uit dat de fysieke leefomgeving en het gebruik daarvan voortdurend veranderen. Dat moet niet onnodig worden belemmerd, maar er kan wel bijsturing nodig zijn. Dat gebeurt via de algemene regels in het omgevingsplan, door een onderdeel van het omgevingsplan te wijzigen of door toestemming te geven voor een activiteit die eigenlijk in strijd is met het omgevingsplan, maar wel hetzelfde doel dient. Dit soort toestemmingen is zelfs gewenst vanuit het verbeter doel van de Omgevingswet om ruimte te bieden aan initiatieven en hiervoor maatwerk te leveren als dit niet ten koste gaat van de kwaliteit van de leefomgeving.

Een omgevingsplan is ook geen juridisch document meer dat eens in de tien jaar wordt herzien, zoals een bestemmingsplan. Net als bij een verordening gelden de regels van het omgevingsplan totdat ze gewijzigd of ingetrokken worden. Er is dus geen planperiode en geen herzieningsplicht meer.

De wetgever vindt dat de regels in het omgevingsplan actueel, eenvoudig toepasbaar en werkbaar moeten zijn, maar ook blijven. Veel ervan afwijken met een omgevingsvergunning holt het omgevingsplan als juridisch kader uit. Regelmatig wijzigen van onderdelen van het omgevingsplan om dit weer bij te stellen, hoort er daarom gewoon bij.

Het maken van het omgevingsplan is maatwerk. De activiteiten binnen een gemeente, de gemeentelijke organisatie en de visie van de gemeente op de fysieke leefomgeving bepalen samen hoe de regels in het omgevingsplan vorm kunnen worden gegeven.

Omgevingsplan maken en wijzigen, waar begin ik?

Daarom helpen wij jouw bij de volgende onderwerpen: 

Activiteiten
Als gemeenten het tijdelijk deel (al dan niet fasegewijs) gaan omzetten naar het nieuwe deel van het omgevingsplan, zullen de regels over het bouwen, in stand houden en gebruiken van bouwwerken deel gaan uitmaken van het nieuwe deel van het omgevingsplan.

De gemeente kan dan onder andere zelf bepalen:

  • of zij in het omgevingsplan beoordelingsregels opneemt over bouwactiviteiten die niet binnen het omgevingsplan passen
  • voor welke ruimtelijke bouwactiviteiten een binnenlandse vergunningplicht, een meldingsplicht of informatieplicht geldt
  • of zij regels over welstand opneemt in het omgevingsplan. Zo ja, dan kan voor de welstandscriteria verwezen worden naar een welstandsnota.
  • of en hoe zij de (bouw)activiteiten die nu van rechtswege in overeenstemming zijn met het omgevingsplan (artikel 22.36 bruidsschat) integreert in de ruimtelijke bouwregels

Annotatiestrategie
De typen annotaties die relevant zijn voor het omgevingsplan, zijn in te delen in vier groepen:
a) regeling- en besluitannotaties
b) tekststructuurannotaties
c) werkingsgebiedannotatie
d) inhoudelijke annotaties.
Welke strategie beter bij je past, analyseren wij voor jou en de organisatie, eventueel samen met je planbureau. 

Structuur
Het maken van een keuze voor de structuur van het omgevingsplan is een belangrijke stap in de transitie naar het nieuwe omgevingsplan. VNG raadt gemeenten aan om deze keuze weloverwogen te maken. Wij helpen u bij de keuze.

Locaties & GEO
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn gemeenten gestart met de eerste publicaties van het omgevingsplan. Onderdeel hiervan zijn de locaties die geannoteerd moeten worden aan de juridische regels. Het maken en beheren van deze locaties is nog niet zo eenvoudig. Wij geven u graag een aantal adviezen. 

Toepasbare regels 
Vereenvoudig juridische regels door de vertaling naar begrijpelijke vragenbomen in het Omgevingsloket. Maak regelbeheer sneller met toepasbare regels en win tijd in onderhoud.

DSO
De regels uit het omgevingsplan kun je vinden in het Omgevingsloket van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Als gemeente publiceert je hiervoor het omgevingsplan via de Landelijke voorziening bekendmaken en beschikbaar stellen (LVBB). Ook vertaal je de juridische regels in toepasbare regels. De combinatie van DSO en toepasbare regels vertalen kan lastig zijn. Ervaart je problemen, dan zijn wij aan zet.